Rumunsko za volantem - pár rad...

09.02.2012 20:49

 

Možná někdo z vás hledá na internetu "jak se jezdí v Rumunsku", protože sem máte cestu nebo tudy budete projíždět. Tak jak to tady funguje?

Rychlost - připravte se, že se zde nedodržuje rychlost už asi 3roky. Proč tuto dobu? Před třemi lety bylo v mnoha obcích instalováno mnoho statických radarů a firma, která radary instalovala si každý rok říkala o vyšší profit z pokut. V momentě, kdy si řekli o víc než 50% z vybraných pokut se stát zapřel a řekl NE. Od té doby nechal odpojit všechny tyto radary a od té doby se tu jezdí jako v Turecku s pravidlem kdo maže ten jede. Takže zatímco mimo obec tu místní jedou 90km/h tak v obci touto rychlostí mnohdy pokračují. Když budete dodržovat rychlost, brzy pocítíte tlak v zádech, kdy Vám domorodci budou naznačovat, že jste nejpomalejší. Rozhodně nečekejte 50km/h :-( Bohužel policisti moc rychlost nehlídají, protože mají nízké platy, mnoho z nich službu opustilo a tak ten zbytek spíše projíždí lokality, kde je opravdu kriminalita. Sem tam potkáte Dacii s radarem, většinou na těch samých místech, takže se vyplatí v obci jet za domorodým kamionem, zvláště v noci si zkrátíte cestu o pár minut. 

Kruhové objezdy s více pruhy - V Rumunsku se setkáte s atypickými kruhovými objezdy co u nás moc nejsou. už vjezd na tento okruh je trochu jiný: Mnoho řidičů, kteří plánují na okruhu opustit křižovatku až na 3-4 výjezdu, dají před okruhem blinkr vlevo. Pro nás divné, pro ně normální. Pokud plánujete sjet též na tomto 3 nebo 4 výjezdu, pak se zařaďte vlevo. Pakliže pokračujete "jakoby rovně" můžete být v levém pruhu i v pravém, pokud sjedete na prvním sjezdu je pro vás připraven pravý pás před okruhem. Možná se divíte proč to sem píšu, ale i po třech letech se směji, když na mne někdo troubí, že nedám blinkr doleva.

Riskování - asi je Vám jasné, že když jedete na balkán, můžete čekat spoustu překvapení. Například je mnoho situací, kdy se setkáte s opravdu facinujícím předjížděním, kdy počítáte vteřiny do nehody. Kamion vás v obci předjede 90km/h, kašle na lidi na přechodu, ještě na Vás troubí, že jedete 50. Jindy v serpentinách potkáte večer koně s přívěsem bez světel a označení. Už jsme aj objížděli kamna co spadla někomu z auta před námi. Rumuni milují adrenalin za volantem. Jízda podle předpisů je nudí, najdete opravdu minimum lidí co by předpisy v obci dodržovali. Je to i pro nás Evropany adrenalin pochopit proč to tak dělají. Například na služebních cestách jsem měl pravidelně sebou prášek na žaludek, styl jízdy brzda-plyn mně doháněl k šílenství. Myslím, že dělat dealera brzdových destiček tu musí být skvělý business.

Servis - každý je tu moudrý jako kloubouk v Harry Potterovi. Sprasili nám převodovku na Fábii, Nissanu. Při výměně čepu jsme dodali do servisu dva čepy na obě přední kola, poté jsem zjistil, že vyměnili jen jeden a druhý stopili - bohužel jsem na to přišel až za půl roku. Špatný vstřikování mi opravoval jeden technik asi na pětkrát, pak bylo lepší koupit nový. Záruka na nic není, protože když něco reklamujete tak to určitě není pravda a jestli to chcete opravit pak to musíte opět zaplatit. 

Pneu - pokud píchnete, pak se nebojte, pneuservis je tu na každém rohu. Je to takový balkánský koníček. Sedět před barákem a čekat než někdo píchne. Ono to tak tady chodí i v obchodování normálním, takže aktivní je tu vždy jen šéf a personál větěiny firem jen čeká až se zaklepe na dveře. 

Náhradní díly - na to jsou místní specialisti, z Německa se sem doveze tolik bordelu, že tu seženete převodovky, motory téměř na každé auto. Opět koníček - cokoliv rozebírat a shromažďovat. 

Policisti - pokud pojedete normálně, nemusíte se bát. Nestalo se nám až na jeden případ, že by nás někdo chtěl vymáchat. Jednou si naši obchodníci stěžovali, že je "buzeroval" policista za fólie  na skle, že nemají homologaci pro Rumunsko. Nakonec po dvou letech jsem zjistil, že to bylo trochu jinak - jeli rychle a bez pásů a ještě se tvářili uraženě. Tady je jen vidět - pokud si nehrajete na machra nemá policista důvod Vás nějak dusit, doba už je jiná.

Placení poplatků - na benzínkách si zakupte silniční známku "ROVINETA", která je povinná pro každé auto i co nejede po dálnici. Nejedná se o dálniční ale silniční známku. Dnes už je to bez nálepek, jen dostanete potvrzení co případně ukazujete policistovi.

Úplatky - nemám zkušenost, nikdo nic ještě za 4 roky nechtěl

Žebrota - jojo, bohužel v době krize tu najdete sem tam případ, že okolo Vás na křižovatce půjde nějaký žebrák a bude chtít drobné. Když neotevřete okénko - neškrabou lak, neplivou na sklo a nedělají ani jiné nepříjemnosti jak se někde píše. Pokud je budete ignorovat, nic se nestane. Je pravdou, že když zastavíte na kraji města, kde převážně žijou chudší domorodci, můžete se i dnes setkat s případem, kdy okolo Vašeho auta bude několik dětí natahovat ruku. Chudoba tu je stejně jako na Slovensku nebo v Maďarsku v některých lokalitách. Věřte, že ti lidé nejsou jako menšina u nás, ale dělají to, protože mají jen krávu pro několik rodin a jsou prostě na mizině. Doporučuji zastavovat spíše na benzínkách, ve městě, na oficiálních parkovštích pokud nechcete řešit pohled do ušmudlaných zoufalých očí.

Benzín a kvalita - absolutně bez obav pokud zastavujete na benzínkách, kde to vypadá normálně. Vyhýbám se ušmudlaným pumpám a zatím bez problémů i při minus 20°C. Je tu OMV, Shell, Avanti, MOL, Petrom, Rompetrol, Lukoil atd. Takže se nemáte proč bát. Ceny jsou tu převážně o 5-10% nižší než v ČR.

Parkoviště - Rumuni milují piknik ať už u silnice nebo na horách. Bohužel úklid neřeší, podle toho to většinou vypadá :-( No co budu vyprávět, Česko v 90letech. Nějaká ekologie je posledním co tu místní řeší. 

Právní pomoc - možná vám pomůže následující kontakt v případě nouze: právník pan Moţec (vyslovováno Mocek) a jeho kancelář, spolupracují i s pojišťovací právní  kanceláří DAS: https://www.avocatmotec.ro/cs/dom%C5%AF.  Pan Moţec, je česky mluvící, velmi dobrý právník, kterého máme za zády již 4 roky a vřele jej doporučuji. 

 

—————

Zpět